35 26 84 00
Ingen varer i din indkøbskurv

Vores historie

Firkløveren startede år 1974. Det første produkt man tog frem var et Luciasmykke i ten fremstillet af kunsthåndværkeren Rune Tennesmed. Det blev lavet i flere udgaver med forskellige motiver fra år til år.

Samlerprodukterne gør sin entré

Det første rigtige samlerprodukt var en kaffekop dekoreret med Carl von Linnés favoritblomst – linnean. Linné-koppen udkom under 12 år med et nyt blomstermotiv fra Linnés flora hvert år. Denne kaffekop blev en enorm succes, og vores kunder ønskede flere produkter at samle på. Der var mange, der udtrykte ønske om at  kunne købe sølvskeer til sine kopper.

Vi tog derfor straks kontakt med den svenske sølvsmedje Mema/GAB, der i samarbejde med os tog en smuk ske frem til den populære Linné-kop. Nu forstod vi, at kunderne satte stor pris på unikke samlerprodukter.

At arbejde med produktudvikling på Firkløveren kræver både kundskab og følelse for, hvad vores kunder ønsker. Vi samarbejder kun med de bedste indenfor respektive områder og med hensyn til porcelæn var vores forbillede det berømte og eksklusive Meissen-porcelæn.

Derfor valgte vi Meissen som leverandør, da vi fremstillede væg-tallerkener med årsmotiver  malede af forskellige kunstnere. Dette var helt uhørt, da Meissenfabrikken aldrig tidligere havde givet andre eneret til de produkter, de fremstillede.

Firkløveren lanceres i resten af Norden

Da Firkløveren lanceredes i Norge, ville vi naturligvis kunne tilbyde vores norske kunder et smukt services med et motiv fra deres eget land. Vi kontaktede den kendte maler Cato Ström, der for vore regning malede af 12 klassiske skibe på samlertallerkener.

Porsgrunds Porcelænsfabrik fik opgaven at producere. De blev så populære, at det endte med, at der blev et helt middagsservice af serien Norske klassiske skibe.

Selv i Finland blev der stor opstandelse, da vi var klare til at lancere. Vi havde bestemt, at virkelig gribe tag i den finske folkesjæl og lancerede derfor 12 samlertallerkener med motiver fra Kalevala – det finske nationalepos.

Motiverne blev overført fra Akseli Gallén-Kallelas berømte malerier, og finske Arabia stod for produktionen. Dette startede en enorm kulturdebat i Finland, idet man satte spørgsmålstegn ved, om dette virkelig var tilladt. Tallerkenerne blev en enorm succes og samarbejdet med de rigtig store producenter udvikledes.

Vi har i årenes løb erfaret den store værdi i at samarbejde med de allerbedste producenter indenfor de respektive områder. Derfor har vi eksempelvis yderligere forstærket vores bånd til Orrefors Glasbruk. De smukke Blue Wave produkter; skål, vase og lysestage i mundblæst krystal blev en stor succes, ligesom den smukke Butterflyskål. Begge skabt af kunstneren Lars Hellsten.

Vi har også samarbejde med kunstnere som Bertil Vallien, Ulrika Hydman Vallien, Erika Lagerbielke og Kjell Engman.

Herudover skal vi nævne firmaer som Lapponia, Iittala, Herend, Porsgrund og Royal Copenhagen, der alle er kendte internationalt for sine smukke og håndværksmæssigt dygtigt producerede produkter. Alle firmaer som vi har haft et nært samarbejde med under årenes løb.

Vores mest solgte middagsservicer gennem årene

Vi kan naturligvis ikke snakke om Firkløveren og vores produkter uden at nævne vores absolut største succes gennem årene.

Gammeldags Jul har eksisteret i 20 år og er lige så populær blandt vores kunder nu som dengang. Kunstneren bag dette service er den nu afdøde Lars Carlson, en af vores tids mest elskede illustratorer af julen. Ingen maler så dejlige nisser som Lars gjorde!

Sommerblomster er en anden klassiker. Den enorme popularitet gjorde, at vi også tog frem smukt bestik i serien, ligesom vi producerede lysestager, urtepotteskjulere og meget andet tilbehør til en borddækning.

Marianne, vores smukke Millenium-service har været, og er en succes, lige siden den introduceredes. Den er formgivet af den nu mere afdøde Sigvard Bernadotte. Dekoren blev Sigvard Bernadottes signum gennem årene – blomsterbladene fra margueritten.

Andre populære servicer, som vi har solgt gennem årene, er Rose og Blå Herregård – begge formgivet af Jacqueline Lynd, samt Julia, formgivet af den engelske porcelænskunstner John Iliffe.

Gennem de seneste år har Disney Jul haft stor fremgang. Servicet er designet af Disneykunstneren Stefan Lindahl og har 12 forskellige, klassiske Disneymotiver.